6 Facebook trends voor 2019

Leestijd: 4min 4sec

Wie zegt dat inzetten op Facebook geen zin meer heeft, heeft het mis. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar gedaald, maar Facebook is nog steeds (na WhatsApp) het grootste social media platform van Nederland met meer dan 10 miljoen gebruikers. Vooral gebruik via mobiel wordt steeds belangrijker en door het toevoegen van nieuwe features blijft het een interessant middel om in te zetten voor je bedrijf. Om in 2019 niet achter te blijven met je bedrijf hebben wij een aantal trends op een rij gezet.

1. Stories

Net zoals bij Instagram, worden stories ook belangrijker op Facebook. Stories zijn berichten die na 24 uur verdwijnen. Zoals de meeste gebruikers al weten valt Instagram tegenwoordig onder Facebook. De functie van Facebook is daardoor precies hetzelfde als die van Instagram. Het enige verschil is dat er op Facebook nog geen ‘swipe up’ mogelijk is, maar het zal niet lang duren voordat dit ook op Facebook kan.

Wil je op een specifieke doelgroep richten? Je kunt tegenwoordig ook adverteren in combinatie met stories. Je maakt dan een advertentie voor de tijdlijn en deze wordt vervolgens ook gedeeld in stories. Daarnaast kun je specifieke storie-advertenties maken voor op Instagram en Facebook via de advertentiemanager.

Op Facebook vind je meer oudere gebruikers dan op Instagram. Om het voor deze doelgroep ook mogelijk te maken om stories te zien, is deze functie het leven in geroepen op Facebook. Mocht je dus een oudere doelgroep hebben, kijk dan ook eens naar Facebook stories!

2. Messenger

Messenger wordt veel gebruikt om persoonlijk contact op te nemen met iemand, maar waarom zou je dit niet inzetten als bedrijf? Facebook Messenger is een apart middel van Facebook en is ideaal om de juiste doelgroep persoonlijk aan te spreken.

Je kunt adverteren in Messenger of het in plaats van e-mail gebruiken. Via een chatbot kun je vragen beantwoorden van klanten of bijvoorbeeld reserveringen aannemen. Deze zogenaamde chatbots hebben een erg hoge openings- en doorklikratio. Zelfs veel hoger dan bij het versturen van een e-mail.

3. Facebook Watch

Video’s worden steeds belangrijker en daar heeft Facebook handig op ingespeeld met een video on demand service. Hier kunnen creators/vloggers langere video’s plaatsen. Dit is natuurlijk handig als je als bedrijf een programma wil maken over een ontwikkeling in het bedrijf of bijvoorbeeld een rubriek ‘achter de schermen’ of ‘lifehacks’ wilt maken.

Je kunt als bedrijf natuurlijk ook handig gebruik maken van influencers op dit gebied. Als er bijvoorbeeld een influencer is die goed bij je bedrijf past en gebruik maakt van ‘Watch’, kun je deze ook vragen om te sponsoren of gebruik maken van de functie ‘ad breaks’. Dit zijn video’s/advertenties die worden afgespeeld tijdens de video van deze influencer. Hier zit wel één voorwaarde aan, je moet als pagina namelijk minimaal 10.000 volgers hebben.

4. Een Facebook webshop

Dit is er al een tijdje en wordt vooral gebruikt door kledingwinkels, maar is ook zeker interessant voor andere winkels die producten verkopen. Je kunt op je Facebook-pagina namelijk je eigen shop openen. Handig om meer conversie te genereren naar je webshop. Mocht je geen website hebben, dan kun je de betaling ook via Facebook laten verlopen. Ideaal voor startende shops! De verwachting is dat steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van deze functie.

Wat ook fijn is aan het gebruik van deze shopfunctie, is dat je precies kunt zien waar je klanten vandaar komen, waar ze vervolgens naar toe gaan, of ze terugkomen en hoeveel er bijvoorbeeld naar de site doorklikken.

5. Augmented Reality Advertenties

Adverteren op Facebook gebeurt natuurlijk al langere tijd en biedt zeer specifieke mogelijkheden. Zo kun je de advertenties afstemmen op de juiste doelgroep, locatie, leeftijd en/of interesses. Wat op dit moment behoorlijk opkomend is bij grotere merken is, zijn de advertenties waarbij jij als eindgebruiker het model bent.

Facebook heeft namelijk aangekondigd te gaan starten met ‘Augmented Reality’ in zijn advertenties. Zo kunnen Facebook-gebruikers virtueel zonnebrillen passen en hier een foto van maken. Dit is handig in twee opzichten. Ten eerste kun je namelijk kijken of deze zonnebril goed staat en ten tweede kan de foto gedeeld worden met de vrienden/kennissen. Een win-win situatie voor de adverteerder.

6. Content vanuit je klanten

De laatste trend in dit rijtje, is het delen van content van de gebruiker/klant. Zoek eens naar getagde foto’s, feedback of ervaringen. Deze kun je vervolgens delen op je profiel. Hiermee laat je echte ervaringen zien van echte klanten. Hiermee ben je persoonlijk en eerlijk naar een andere potentiële klant toe, iets wat belangrijk is in een tijd waar het vertrouwen in social media niet altijd even hoog is. Door middel van storytelling kun je ervaringen van je klanten delen. Wil je weten waarom storytelling zo succesvol is? Lees dan onze blog over de kracht van storytelling op social media.

Hoe kun je hier op inspelen als bedrijf?

Voor een bedrijf zijn er veel functies en kansen om 2019 goed te beginnen. Mocht je toch hulp nodig hebben, wat wij heel goed begrijpen ;-), dan zijn wij van Klant in Zicht er om je te helpen! Neem voor meer informatie over onze diensten contact op.