De kracht van storytelling op social media

Leestijd: 3 minuten

Iedereen is dol op verhalen. Sterker nog: we smullen ervan. Vorig jaar leefde heel Nederland mee met Maarten van der Weijden. Zijn opofferingstocht waarin hij zwom voor mensen met kanker. Een opofferingstocht, gekenmerkt door zijn lijdensverhaal. Niet alleen overwon hij kanker en zwom hij voor de mensen die nu of in de toekomst aan deze vreselijke ziekte lijden, hij zwom vooral omdat hij zich schuldig voelde. Schuldig tegenover de mensen die het niet gered hebben. We voelden ons die dagen allemaal een beetje Maarten, dat is nou precies waarom verhalen zo krachtig zijn.

We zijn (tegenwoordig) enorm afhankelijk van onze sociale omgeving. Om dit allemaal succesvol te laten verlopen moeten we soepel zijn in de omgang. We moeten ons kunnen inleven in een ander. Onze voorvaderen hadden nog wat hulp nodig bij het verplaatsen in een ander zijn perspectief, dit deden ze met verhalen. We leren al sinds jaar en dag door middel van verhalen hoe we ons moeten identificeren met een ander. Niet zo gek dus dat iedereen is opgegroeid met verhalen!

Maar hoe werkt het?

Ja, goed verhaal, maar hoe werkt het? Ons brein vindt een verhaal makkelijk behapbaar, interessant en een logische manier om kennis te verwerken. Daarnaast gaat ons brein actief te werk in een verhaal, op dezelfde manier als wanneer je het zelf meemaakt. Zelfs saaie en moeilijke informatie wordt beter verwerkt als het in verhaalvorm verteld wordt.

Het effect van storytelling is simpel, onbewust is de lezer constant op zoek naar een oorzaak-gevolg relatie. Vrouwen die Dove gebruiken hebben meer zelfvertrouwen: hoewel Dove zelf nooit aangeeft dat hun producten hiervoor zorgen, leggen wij zelf wel de oorzaak-gevolg relatie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat boodschappen in de vorm van een verhaal overtuigender zijn dan niet-verhalende boodschappen. Verhalen zorgen voor empathie en mensen willen zich graag identificeren met de zender van de boodschap. Hierdoor ontstaat een relatie en gaat de lezer zich betrokken voelen bij het merk of bedrijf.

Heb ik wel een verhaal?

Ieder bedrijf heeft een verhaal dat verteld moét worden! Zolang het maar authentiek, eerlijk en uniek is, zullen mensen zich met jouw bedrijf gaan identificeren. Oké, niet ieder bedrijf heeft een prachtig ontstaansverhaal en een Steve Jobs om dit te vertellen, maar jouw bedrijf heeft zeker bestaansrecht.

Daarnaast heeft jouw bedrijf ook een held (of meerdere helden). En helden zijn belangrijk! Zoals we vroeger al leerden in sprookjes en films draait een verhaal vaak om een held die een uitdaging heeft. Dus wie is de held van jouw onderneming? Het kan de eigenaar/oprichter zijn, waarom is hij of zij gaan ondernemen, en wat is zijn of haar missie? Of zijn het de medewerkers? Denk maar eens aan CoolBlue die op een humoristische manier hun verhaal laat vertellen door de medewerkers. Of zijn het toch de klanten, die hun verhaal vertellen en aangeven op welke manier jouw product of dienst heeft geholpen in hun missie.

Een authentiek en eerlijk verhaal kan ervoor zorgen dat mensen emotioneel verbonden raken aan je bedrijf. Het is ontstaan vanuit de identiteit van je bedrijf, maar moet nog wel even gecommuniceerd worden. De uniekheid van je verhaal bepaalt de aantrekkingskracht die je hebt bij je klant. Het zorgt voor vertrouwen en binding bij je doelgroep.

Storytelling op Facebook

Dagelijks gebruiken miljoenen mensen in Nederland social media, alleen ze klagen over hoe onpersoonlijk en vluchtig bijvoorbeeld Facebook is geworden. Daarom is het enorm belangrijk om persoonlijk, authentiek en sympathiek te zijn. Mensen willen een kijkje in de keuken. Ze willen zich identificeren met jouw bedrijf. Mensen zijn niet geïnteresseerd in de eigenschappen van jouw product of dienst. Ze willen jou leren kennen. Jouw verhaal moet centraal staan, door dit consistent te vertellen en in te zoomen op de interesses van je doelgroep zorg je ervoor dat mensen écht betrokken raken bij jouw bedrijf. Belangrijk hierbij is de interactie met je doelgroep, laat Facebook hier nou net het perfecte medium voor zijn!

Heb je hulp nodig bij het vinden of het vertellen van je verhaal? We helpen je graag een handje!

Dit artikel is geschreven door Douwe Anema. Douwe werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!