4 Instagram trends voor 2019

Leestijd: 5 minuten

Instagram verandert zijn functies tegenwoordig sneller dan dat het verwisselen van een autoband gaat. Je hoeft maar te knipperen met je ogen en er is alweer iets toegevoegd of aangepast. Een hele klus om bij te houden, gelukkig doen wij dat voor je. Met 1 miljard gebruikers wereldwijd wil je als bedrijf natuurlijk indruk maken en eruit springen. Dat begrijpen wij bij Klant in Zicht maar al te goed en daarom hebben wij hier een aantal Instagram trends voor 2019 op een rijtje gezet.

1. IGTV wint aan populariteit

In juni lanceerde Instagram het nieuwe videoplatform IGTV. Met IGTV kun je langere video’s delen met je volgers. Dit maakt het voor bijvoorbeeld vloggers een stuk gemakkelijker om een vlog te delen via Instagram. Dit is niet bedoeld om YouTube te vervangen. Integendeel, IGTV is er juist om de mogelijkheid te bieden tot verticaal afspelen van unieke en echt ‘in het moment’ content. Een ander voordeel van IGTV is dat de content niet verdwijnt na 24 uur, zoals bij de Instagram Stories. Deze nieuwe functie van Instagram is ideaal voor bijvoorbeeld een uitleg of promotievideo.

Er zijn al veel bedrijven die hier handig op inspelen. Zoals Karwei met hun video’s: ‘kom binnen kijken in het Karwei huis’, ingericht door een bekende influencer. Bol.com doet het net weer even anders en maakte verschillende afleveringen ‘Papa Praatjes’, waarin advies wordt gegeven door papa’s over het vaderschap en de producten die hierbij aan bod komen.

Waarom is dit interessant voor bedrijven?

59% van de Instagram-gebruikers is tussen de 18 en 29 jaar oud. Deze doelgroep is gek op streamingdiensten als Netflix en vlogs op YouTube. Vooral via de smartphone is dit erg in trek en daarom is het slim om ook via IGTV hierop in te spelen om ook deze doelgroep te bereiken.

2. Stories worden nog belangrijker

De Instagram Stories werden dit jaar al een steeds groter onderdeel van Instagram, in 2019 wordt dit een essentieel onderdeel voor bedrijven. 3 van de 10 gebruikers bekijkt op dit moment dagelijks de stories. Daardoor kun je gerust zeggen dat het een effectief middel is om meer zichtbaar te zijn bij je doelgroep. Het inzetten van stories kan op verschillende manieren:

Story advertenties

Je kunt tegenwoordig ook advertenties tonen via stories. Een behoorlijk effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Zorg ervoor dat de advertentie er aantrekkelijk uitziet, technisch goed in orde is en je de juiste doelgroep hebt ingesteld. Je hebt dan een fantastische manier om je bereik te vergroten of meer bezoekers naar je website te trekken.

Story reshare

In september begon Instagram met deze functie en nu al wordt hier ontzettend veel gebruik van gemaakt. Ben je getagt in een story? Dan kun je deze stories delen als ‘sticker’. Een ideale functie om persoonlijk op je volgers (klanten) te reageren en tegelijkertijd alle volgers te bereiken.

Story polls

Misschien wel de meest interessante ontwikkeling voor bedrijven: polls in Instagram stories. Sinds ze hun entree hebben gedaan zie je ze regelmatig voorbij komen. Je kunt op deze manier je volgers mee laten beslissen in jouw bedrijf. Twijfel je over de content van je stories? Laat je volgers beslissen wat ze willen zien door ze te laten stemmen op een poll.

Story Q&A

Q&A is de afkorting van Question & Answer. Een Q&A is al veel te zien bij influencers en vloggers. Ze houden een vragenronde waarin volgers allemaal vragen kunnen stellen en er vervolgens uitgebreid antwoord op wordt gegeven. Een goede manier om je engagement te vergroten. Waarom zou je dit als bedrijf niet inzetten? Bijvoorbeeld als aanvulling op je FAQ. Een leuke bijkomstigheid is, dat je precies weet wat er nog ontbreekt in je FAQ en je deze kunt aanvullen met de meest gestelde vragen van de Q&A.

Behind the scenes

Een trend die doorzet in 2019, is het delen van making-off of achter de schermen video’s. Het tonen van video scoort volgens onderzoek 1200% beter dan afbeeldingen, dus dit is sowieso een goede manier om je volgers te bereiken. Nog beter is het delen van werkzaamheden op je kantoor of bijvoorbeeld sneak peeks van nieuwe producten. Hiermee maak je volgers nieuwsgierig, wat ervoor zorgt dat ze doorklikken naar je profiel of je website opzoeken.

Emoji slider

De emoji slider is de nieuwste toevoeging aan de stories. Een beetje hetzelfde effect als de poll, alleen kan de gebruiker bij deze functie aangeven hoe leuk of juist niet leuk ze iets vinden. De functie kan je handige informatie geven over wat je volgers bijvoorbeeld van je producten/diensten vinden.

3. Shopmogelijkheid in berichten

Nog een nieuwe functie die al snel een grote trend is geworden onder de kledingwinkels is de shopmogelijkheid. Ook voor andere retailers en zelfs (bezorg)restaurants is dit een geweldige manier om (potentiële) klanten naar je producten te leiden. Zo wordt het veel gemakkelijker gemaakt om tot conversie over te gaan. Voor restaurants met bezorg- en afhaalservice kan dit ook goed werken, zodat de handeling tot bestellen nog gemakkelijker wordt gemaakt en iemand sneller besluit om ‘toch maar even snel die pizza’ te bestellen.

4. Verwerk je bedrijfslogo in je foto’s

Taggen dat kennen we al, maar je bedrijf verwerken in een foto, dat is een opkomend iets. Er zijn bedrijven die dit al heel slim aanpakken. Burberry wilde het merk op een creatieve manier herpositioneren. Dit deden ze door hun hele pand te ‘wrappen’ met hun logo. Dit werd een van de meest effectieve campagnes ooit voor het bedrijf. Natuurlijk snappen wij dat jij niet je hele bedrijf (tijdelijk) kunt hullen in een bedrijfslogo-wrap. Maar, via de app Brandit kun je wel heel makkelijk je logo toevoegen aan een foto! Probeer het eens uit en laat je creativiteit zijn werk doen. In Nederland wordt dit nog niet veel gebruikt, dus wil je origineel zijn, gebruik dan je logo op een originele manier in je foto’s.

Hoe kun je hier op inspelen als bedrijf?

Ongeveer 8 op de 10 Instagram gebruikers volgt een bedrijf op Instagram en de voorspelling is dat dit groeit in de aankomende jaren. Logisch dat je dus Instagram professioneel wilt inzetten voor je bedrijf. Heb je hier hulp bij nodig? Schroom dan niet contact met ons op te nemen via het contactformulier!