Zo schrijf je goede SEO-teksten voor je website!

Leestijd: 10 minuten

Daar zit je dan voor je pc. Met dromende ogen te staren naar je webdesign. Met meer dan gepaste trots kijk je naar dit pareltje als naar je nieuw gekochte auto die net uit de wasstraat komt.

Maar zodra je de deur van de auto opentrekt barst de bubbel; het stuur mist. De stoelen trouwens ook en waar is nou dat gaspedaal? Help! Ja mensen, laat het een wijze les zijn; de binnenkant is minstens zo belangrijk als de buitenkant. En dit is nou precies wat er geldt voor jouw website. Toegegeven, de prachtige look levert je misschien net als op Tinder een swipe naar rechts op, maar als je geen inhoud hebt zal het nooit meer worden dan een oppervlakkige match. Dat is natuurlijk niet wat je wil. Jouw website moet onderdeel zijn van een lange vruchtbare klantrelatie. Maar voordat jouw doelgroep op je online paradepaardje terechtkomt, is er nog werk aan de winkel: het vullen van je website met ijzersterke SEO-teksten. En heb jij even mazzel dat we jou precies gaan uitleggen hoe je dit doet. Zo wordt jouw business straks online goed gevonden!

Start bij de doelgroep en het doel

Dit klinkt simpel, en dat is het eigenlijk ook. Maar zoals zo vaak gebeurt met de meest simpele dingen; je vergeet ze. Een SEO-tekst schrijf je voor een onderdeel van je website. Stel jezelf daarom voordat je gaat schrijven de vraag: wie wil ik dat er op deze pagina terecht komt? Stel bij voorkeur een buyer persona op en ga de pagina voor hem/haar schrijven. Kruip in zijn huid, speel in op zijn behoeften en zorg dat je het zo persoonlijk mogelijk maakt!

De tweede vraag die je aan jezelf moet stellen is: wat moet mijn doelgroep doen op deze pagina? Je pagina kan natuurlijk verschillende functies hebben. Wil je dat je doelgroep iets koopt, gegevens achterlaat of antwoord vindt op een vraag?

Oftewel: wil je dat je doelgroep zich aanmeldt voor je wekelijkse nieuwsbrief over de verrichtingen van Ludo in GTST, zorg dan dat dit doel duidelijk naar voren komt op je pagina!

Doe een concurrentieanalyse

Adidas kijkt naar Nike, Samsung kijkt naar Apple en als het goed is let jij ook goed op jouw concurrentie. Om ze een stapje voor te blijven zet je de theme-song van The Pink Panther op en ga je kijken waarop zij online gevonden worden. Want het is bijvoorbeeld voor Adidas handig om te weten dat Nike gevonden wordt op zoekwoorden die te maken hebben met ‘hardloopkleding’ of ‘sportschoenen’. Maar hoe kom ik hierachter? Helaas voor Adidas bevatten websites vaak honderden zoekwoorden, er handmatig achter komen welke dit zijn is daarom onbegonnen werk.

Gelukkig sta jij er als echte speurder niet alleen voor, nee jij kunt de hulp inroepen van de DR checker van Ahrefs. Met deze tool kun je de sterkte van het webdomein van je concurrent vaststellen, of hoe zij het zelf noemen: de ‘website-autoriteit’. Hoe hoger een websites Domain Rating (DR), hoe sterker deze is. Deze tool helpt je ook inzicht te geven in hoeveel unieke domeinen naar de doelwebsite linken. Kortom: waarop ze gevonden worden.

Maar is jouw onderzoek hier ten einde? Nee, zeker niet! Naast de hulp van deze tool moet je namelijk ook zelf nog even aan de slag. Een eigen stukje onderzoek naar de webpagina’s van je concurrentie. Je hebt nu geanalyseerd: welke pagina’s hebben mijn concurrenten. Zorg dat je nu zelf nog in kaart brengt: hoeveel woorden tellen hun teksten én hoe vaak linken ze door op deze pagina’s.

Zorg voor de juiste zoekwoorden voor je SEO-tekst

“SEO, dat heeft toch iets met Google te maken of zo?” Dit horen we vaak. Ook al dekt het niet de volledige lading, in essentie klopt-ie wel degelijk. Je schrijft namelijk SEO-teksten om zo hoog mogelijk te scoren in alle zoekmachines. Belangrijk hierbij is dat je de juiste zoekwoorden gaat toepassen. Hiervoor zijn de volgende stappen essentieel:

  1. Bepaal meerdere zoekwoorden die relevant kunnen zijn voor je tekst.
  2. Onderzoek je eigen domeinscore.
    Bepaal via Ubersuggest de zoekwoorden die je gaat gebruiken op basis van je domeinscore.

De bovenstaande stappen helpen je met het vinden van het juiste zoekwoord. Het is vooral belangrijk om goed naar de moeilijkheid van een zoekwoord te kijken. Toegegeven, als jij een hondenuitlaatservice hebt wil je graag gevonden worden op zoektermen die met honden te maken hebben. Maar de term ‘hond’ is 99,9% van de keren niet relevant voor jouw bedrijf. De term ‘hondenuitlaatservice’ is veel relevanter. Maar bevindt jouw bedrijf zich bijvoorbeeld in de regio van Leeuwarden? Dan zou een zoekterm zoals ‘hondenuitlaatservice regio Leeuwarden’ nog veel relevanter zijn!

De laatstgenoemde term is niet alleen veel relevanter voor jouw bedrijf, omdat hier minder op wordt gezocht is de concurrentie in zoekmachines zoals Google ook nog eens veel lager. Het gevolg: een hogere plek in de zoekresultaten.

Zorg er daarom voor dat je bij het bepalen van je zoekwoorden eerder kiest voor de niche dan voor algemene termen.

Schrijf SEO-teksten met titels en tussenkopjes

De reden dat wij niet alles in blokschrift schrijven is simpel: de variatie in hoogte tussen de letters helpt ons met lezen. Net als wij, hebben zoekmachines soms ook een beetje hulp nodig. Gelukkig zijn wij de minste niet en bieden wij de helpende hand door titels en tussenkopjes te gebruiken.

Zoekmachines houden daarnaast van hiërarchie en eenvoud. Net als in Microsoft Word maak je daarom je titel groter door het gebruik van ‘kop 1’. In SEO-termen noem je deze ‘H1’. Voor je tussenkopjes gebruik je ‘kop 2’ en die heet in SEO-termen, je raadt het al: ‘H2’. Vervolgens wordt ‘kop 3’ een ‘h3’ enzovoort.

Het is belangrijk om in je titel altijd je hoofdzoekwoord te verwerken. Zorg wel dat je titel iets langer is dan één woord. In het geval van de hondenuitlaatservice zou dit kunnen zijn: “De beste hondenuitlaatservice van Leeuwarden”. Wat de tussenkopjes betreft is het slim om naast het hoofdzoekwoord eventueel de gevonden synoniemen voorbij te laten komen.

Zorg voor een niet te missen opmaak

Stel je gaat een avond uit. Voordat je de stad ingaat heb je minimaal een uur voor de spiegel gestaan, je outfit drie keer aangepast en net iets te veel van je duurste luchtje op. Jij bent klaar om te scoren!

Als jij denkt beter voor de dag te komen door tijd te steken in hoe je er uitziet, waarom zou dat dan bij Google niet werken? Exact. Zelfs zoekmachines zijn een sucker voor dingen die een lust voor het oog zijn. De sweet spots van Google zijn onder andere:

  • Multimedia: filmpjes en afbeeldingen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: “Een foto zegt meer dan duizend woorden.” zoekmachines denken er precies zo over en op jouw website vinden ze zelfs de naam belangrijk!
    • Dus i.p.v. afbeelding.jpg kies voor hondenuitlaatservice.jpg.
  • Dikke letters: Veel lezers scannen eerst even je webpagina. Om het ze wat makkelijker te maken is het slim om belangrijke termen even in de spotlight te zetten. Zo is je lezer blij en de zoekmachines dus ook.
  • Witregels: Stel je staat te wachten op de trein en rent nog snel even de FEBO binnen voor een snackje. Dan zou je toch raar opkijken als je in plaats van de patat-speciaal die je bestelt opeens een hele gefrituurde aardappel krijgt. Dat is toch net iets moeilijker te behappen, net als hele lappen tekst zonder witregels ertussen! Hak je tekst in stukken!
  • Interne en externe links: Vaak komen in je SEO-tekst ook andere toffe dingen die je organisatie doet aan bod. Je hebt in je tekst soms niet de ruimte om heel diep op deze dingen in te gaan, maar op andere pagina’s van je website staat misschien wél meer informatie. Link dan intern door! Maar vertel je bijvoorbeeld iets over resultaten uit een onderzoek dat op een andere website staat? Link dan extern door!

De zoekmachines doen er alles aan om zich zo waardevol mogelijk te maken voor haar gebruikers. Door de bovenstaande tips te verwerken in je SEO-teksten zorg je ervoor dat de zoekmachinegebruikers van het zo makkelijk mogelijk hebben met het lezen van jouw pagina. Kortom: jouw websitebezoekers blij = zoekmachines blij.

Schrijf van achter naar voor

Schrijven van achter naar voor, moet ik hier dan het alfabet achterstevoren uit mijn hoofd leren? Nee, gelukkig niet. Dit gaat over de indeling van je SEO-tekst. Waar je normaliter in teksten vaak begint met een inleiding en daarna toewerkt naar een conclusie, is het bij SEO-teksten andersom.

Gemiddeld bevindt een websitebezoeker zich maar een paar seconden op jouw website, hij scant de kopjes en hoopt uit de eerste alinea de informatie te halen die hij zoekt. Dit is dan ook precies wat jij de lezer moet geven. Zoekt hij de goedkoopste hondenuitlaatservice in de regio van Leeuwarden? Vertel hem dan dat jij dit bent in de eerste alinea. In de rest van je tekst kun je dan uiteenzetten waarom je tot deze conclusie bent gekomen.

Langere teksten zijn ‘beter’

Het is een discussie die al decennia lang de ronde doet: maakt de lengte nou uit of gaat het erom wat je ermee doet? Ik durf te zeggen dat, wat SEO-teksten betreft, langer vaak beter is. Mits je weet wat je ermee doet. Oftewel, zolang de inhoud van je tekst goed is, scoort een langere tekst beter. Echter moet een lange tekst niet een doel op zich zijn. Want hoewel de zoekmachines erg goed gaan op lange teksten staan juist de leesbaarheid en begrijpbaarheid voor de bezoeker van jouw website op één. Kortom, zolang jouw lezer het interessant vindt, kan de SEO-tekst niet lang genoeg!

Zorg voor een duidelijke call-to-action

Oké, het begin is er. Je kijkt op je scherm en voor je dansen de goed uitgekozen zoekwoorden geflankeerd door sterke titels en tussenkopjes. Het schrijven gaat je goed af, je linkt her en der zowel intern als extern door en je gooit er een paar plaatjes en filmpjes tegenaan. Maar dan, als het einde van je SEO-tekst in beeld komt bedenk je je opeens: wat was het doel ook alweer?

Goeie vraag! En het juiste moment om deze te stellen. Want als jij wilt dat de lezer iets gaat kopen naar aanleiding van deze tekst of juist zijn gegevens achterlaat, dan moet je dit natuurlijk wel zeggen. Zorg daarom dat je afsluit met een goede ‘CTA’.

Schrijf een sterke meta-omschrijving

Voor je meta-omschrijving moeten we eigenlijk weer terug naar het begin. Je meta-omschrijving gaat namelijk hand in hand met je SEO-titel. Net als Bassie & Adriaan, peper en zout en Dave Roelvink en media-akkefietjes zijn ze namelijk onafscheidelijk.

Bij de zoekresultaten in Google zie je een aantal dingen: de titel, url en een korte omschrijving van de pagina. Dit laatste is de meta-omschrijving. Deze meta-omschrijving is belangrijk bij het schrijven van een SEO-tekst omdat het een snelle weergave geeft van wat de zoeker kan vinden op jouw pagina. Hij telt dus niet direct mee voor betere vindbaarheid, maar het overtuigd mensen die het lezen om door te klikken naar jouw website. Zorg daarom dat je de meta-omschrijving van jouw SEO-tekst schrijft als een advertentie en verleid je doelgroep!

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de meta-omschrijving van de homepagina van Nu.nl. Deze luidt namelijk: “Het laatste nieuws het eerst op Nu.nl”.

Aan de slag met je SEO-tekst!

Poeh dat was hem dan. Een erg lange zit, maar als je dit leest heb je het gered tot het einde. Eerlijk is eerlijk, dat is al een applausje waard. Toch begint hier het echte werk pas, met al deze tips op zak is het tijd om echt aan de slag te gaan. Zorg als je dan toch bezig bent dat je de SEO-teksten wel even op een website zet die mobielvriendelijk is, een goede laadsnelheid heeft en geef je pagina een eenvoudige url mee.

Hoewel de bovenstaande tips vooral gaan over de vorm, blijft de inhoud het allerbelangrijkste. Een goedlopend verhaal waaruit de lezer de informatie kan halen waarvoor-ie op je website komt. Overtuigend en aansporend tot actie. Ben je een goede schrijver en gaat het je lukken om de juiste zoekwoorden te vinden en weet je waar je ze toe moet passen? Top!

Heb je toch nog hulp nodig of twijfel je of je het zelf wilt gaan doen? We bundelen graag onze krachten! Onze SEO-specialisten staan voor je klaar!

Dit artikel is geschreven door Douwe Anema. Douwe werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!