Waarom stel ik social media uit?

Leestijd: 2 minuten

Efficiënt gebruik maken van social media. Het blijft een struikelblok voor veel bedrijven. Vooral het consequent aanwezig zijn wordt vaak als lastig ervaren. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je social media actief blijft, maar je wel lekker op vakantie kan?

Om meteen maar antwoord te geven op de vraag van deze blog: in de meeste gevallen stellen bedrijven social media uit omdat er niet vooruit wordt gedacht. Door alle drukte komt social media vaak onderaan de prioriteitenlijst. Waardoor bedrijven vaak de ene maand heel actief zijn om vervolgens weer een maand stil te zijn. Of in het ergste geval: continue radiostilte. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf actief is én blijft op social media, we geven een aantal tips:

1. Contentkalender

Om het allemaal iets gemakkelijker te maken, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een contentkalender. Dit is een kalender die je aan het begin van het jaar of de maand samenstelt, hierin plaats je allemaal relevante momenten of dagen voor jouw bedrijf.

Door de contentkalender weet je precies wat je wanneer communiceert. Zo kun je ruim vooraf nadenken hoe je bijvoorbeeld een evenement onder de aandacht brengt via social media. Daarnaast is het gezamenlijk invullen van een contentkalender een leuke manier om met collega’s nieuwe ideeën te verzinnen.

2. Berichten inplannen

Na het maken van een contentkalender kun je het grootste gedeelte van de berichten al inplannen zodat ze automatisch geplaatst worden. Hierdoor ben je niet altijd bezig met social media, maar blijf je toch consistent aanwezig voor je klanten. Dit scheelt je een hoop stress, omdat je niet meer vergeet iets te plaatsen of er last-minute niet aan toekomt.

Je kunt social media berichten gewoon inplannen via je Facebookpagina, maar als je ook gebruik maakt van andere kanalen als Twitter, LinkedIn of Instagram, is het handig om gebruik te maken van een planningsapp. Zo kun je berichten bijvoorbeeld inplannen via Hootsuite, Later of Buffer.

3. Vaste rubrieken

Door vaste rubrieken breng je structuur aan in je verhaal. Zo kun je bijvoorbeeld iedere week een personeelslid voorstellen, een klantcasus delen of een product of dienst uitlichten. Door regelmaat en structuur zorg je ervoor dat je content maakt waar mensen voor terugkomen. Zo maakt Monica Geuze bijvoorbeeld iedere week een weekvlog en wordt er op het Instagramprofiel @johancruyff iedere 14e van de maand een uitspraak van Johan Cruijff gedeeld.

Het in zicht brengen van je klant via social media kan door klantverhalen. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportscholen of personal coaches. Zij delen vaak de welbekende ‘before&after’ foto’s, met hierbij het verhaal van alle worstelingen, maar ook over hoe fit hun klanten zich nu voelen.

Heb je helemaal geen zin of tijd om met je social media aan de slag te gaan? Of kan je wel wat ondersteuning gebruiken? Kijk eens naar onze social media diensten!