Organisch groeien op Instagram: zo versla je het algoritme!

30jul
Leestijd: 5 minuten

Dolgelukkig waren we in 2004 met onze dansende bananen en krabbels op Hyves. Poef! Daar was Facebook, en later ook Instagram. Instagram groeide als kool en binnen no-time werd het steeds drukker op onze tijdlijn. We volgen steeds meer mensen, en die mensen posten. Kortom, we kunnen niet meer alle posts zien. Daarom kwam Instagram met haar beruchte algoritme op de proppen.

Dit maakte een einde aan de chronologische tijdlijn, het algoritme bepaalt nu welke berichten jij te zien krijgt. En dus ook hoeveel mensen jij met jouw content bereikt! Maar hoe werkt dit algoritme? Eigenlijk is het vrij simpel, en als je eenmaal doorhebt hoe dit mysterieuze algoritme werkt, kun je hierop inspelen met als doel: organisch groeien op Instagram. In deze blog leggen we de Holy Grail van organisch groeien op Instagram en het Instagram algoritme tot in de puntjes aan je uit, zodat je jezelf straks een echte Instagram hacker kunt noemen!

Er zijn 5 belangrijke factoren die het algoritme bepalen:

#1 Bereik: de save button is de nieuwe superlike

Onder ‘bereik’ verstaan we het aantal mensen dat jouw bericht te zien krijgt. Dit wordt door het Instagram algoritme bepaalt. Laten we allereerst vooropstellen dat het aantal likes niet per se voor een groot bereik zorgen en dat het belangrijker is om je bereik te meten dan het aantal likes. Zo zijn er pagina’s met vierduizend volgers die slechts honderd mensen bereiken, maar ook pagina’s die meer mensen bereiken dan ze volgers hebben. Het gaat er dus om hoe actief en betrokken je volgers zijn met je content.

Likes ontvangen helpt je bij het bereiken van je doelgroep, want ze tonen interactie, maar het opslaan van je content is nog waardevoller! De save button is de nieuwe super like geworden: hoe vaker jouw post wordt bewaard, hoe hoger deze in het algoritme terecht komt. En door deze hoge plek krijgen meer mensen jouw post te zien. Instagram ziet content die wordt opgeslagen namelijk als ‘High Quality Content’. Dus deel die inspirerende quote, dat grappige filmpje of dat lekkere koekjesrecept! Want een recept uitvoeren wanneer je in de bus zit is niet heel ideaal, dus… opslaan voor later die hap!

Maar vooral belangrijk is content waarmee de doelgroep zich kan identificeren. Wanneer je ervoor zorgt dat je volgers anderen taggen in een reactie of dat je content wordt opgeslagen of gedeeld kom je automatisch sneller terecht op de Instagram explore page: taggable content. Het terechtkomen op deze pagina binnen Instagram speelt een belangrijke rol in het bereiken van zoveel mogelijk accounts.

Wist je dat op Instagram fotocarrousels beter scoren dan een enkele foto? Hoezo? Wanneer iemand geen interactie toont wanneer ze je post voor het eerst zien, laat Instagram diegene bij de volgende keer scrollen de tweede foto zien. Ja, echt waar. Probeer er maar eens op te letten wanneer jij weer door je tijdlijn scrolt.

#2 Interactie: What you give is what you get

Engagement is de mate waarin jouw klant zich betrokken voelt bij jouw Instagram account. Dit uiten ze door te liken, te reageren, je bericht op te slaan of te delen. Maar, wat doe je als er engagement plaatsvindt? Laat je dat dan gewoon ‘er zijn’ of moet je daar iets mee? Dat is interactie en interactie is key. Hoe meer interactie, hoe meer berichtbereik. Het is daarom belangrijk om waardering te tonen voor de reacties, likes en DM’s die je ontvangt. Het Instagram algoritme geeft je namelijk een lagere plek in de tijdlijn wanneer je niet op DM’s en comments reageert. Ook kijkt Instagram naar hoe vaak je zelf ‘engaged’. Reageer dus niet alleen op reacties onder je eigen posts, maar reageer ook eens op content van andere relevante pagina’s! Oftewel: ‘What you give is what you get’.

#3 Video: TikTok vs Instagram Reels

Video’s krijgen op Instagram meer bereik omdat deze flink gepusht worden door het algoritme. De app geeft de voorkeur aan Reels aangezien Instagram wil opboksen tegen hun concurrent TikTok. Over het algemeen geldt: Omarm de nieuwste functies van Instagram als je snel wilt scoren in het algoritme. Denk aan Reels, Gidsen en Shopping. Instagram helpt namelijk nieuwe functies altijd een extra handje zodat deze goed in gebruik worden genomen, zo profiteer je dus van een extra boost!

#4 Tijd: Post wanneer je volgers online zijn

Omdat het eerste uur na het posten cruciaal is, is het verstandig om te posten wanneer er zoveel mogelijk van je volgers online zijn. Door content te plaatsen op het moment dat de doelgroep hier daadwerkelijk tijd, zin en aandacht voor heeft zal het engagement een stuk hoger liggen. En onthoud: Een kleiner aantal volgers die interactie tonen is waardevoller dan heel veel volgers die weinig interactie tonen. Het gaat erom dat je de aandacht van de volgers trekt zodat zij posts opslaan, liken of delen en vrienden taggen of reageren.

#5 Hashtags: Het goede soort ‘hokjes’

Hashtags zijn een onmisbaar element geworden voor bijna ieder bericht op social media. Ze filteren berichten en plaatsen deze in ‘hokjes’. Aangezien hashtags berichten in een overzicht sorteren, zorgen ze van nature voor meer engagement (en dus bereik) en kom je sneller terecht op de explore page. Een hashtag gebruik je niet zomaar, ook daar schuilt een heuse strategie achter. Gebruikers kunnen bepaalde hashtags volgen zodat zij berichten over specifieke onderwerpen te zien krijgen. Dit is dus een mooie kans om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Belangrijk is om te variëren met het gebruik van hashtags en de statistieken in de gaten te houden. Zo zie je waar je het meeste bereik uithaalt. We raden je aan verschillende ‘hashtag groepen’ te maken die je afwisselend kunt inzetten, dan is het een kwestie van copy-paste en erachter komen welke groepen voor jou het beste werken!

Het algoritme is iets wat continu verandert, als vandaag A werkt, kan dat morgen B zijn. En nee, het algoritme wordt niet bepaald door een stel mensen die achter allerlei bedrading aan knoppen zitten te draaien, maar het is gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het heeft dus geen zin om met geforceerde trucjes het algoritme te manipuleren. Wanneer je deze 5 regels toepast in je contentstrategie zal je bereik en interactie verhogen!

Heb je toch nog hulp nodig of besteed je het liever uit? We bundelen graag onze krachten! Onze Instagram-specialisten staan voor je klaar!

Dit artikel is geschreven door Jessie Dolfsma. Jessie werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!