Help! Instagram haalt mijn likes weg

Leestijd: 4 minuten

Daar lig je dan. Terwijl iedereen die je kent aan het struggelen is met windkracht 7 en plaatselijke buien in Nederland, heb jij je zonnebril op je hoofd en een cocktail in de hand. Je andere hand is gevuld met je smartphone waarop je nauwlettend in de gaten houdt hoe goed je freshe selfie scoort op Insta. Wanneer de teller binnen no-time de honderd likes aantikt voel jij je nog meer de koning van Ibiza, maar wist je wel dat de kans groot is dat jouw volgers helemaal niet zien hoe goed jouw kiekje scoort?

Instagram is namelijk wereldwijd begonnen met testen of het sociale medium zonder openbare likes verder kan. ‘Een einde maken aan de populariteitswedstrijd’, is het doel. Voor sommige het einde van de wereld en voor anderen juist de interventie die ze zo hard nodig hebben, maar welke gevolgen heeft dit voor jouw Instagramcampagnes?

Nobel of juist hypocriet?

Instagram is enorm populair. Zo telt het alleen in Nederland al 4,9 miljoen gebruikers (januari 2019). Onder deze gebruikers heerst een heuse ‘like-cultuur’, althans dat constateert het medium zelf. Niet zo gek voor een platform dat groot geworden is door hun digitale hartjes. Maar in het kader van “well, that escalated quickly”, vinden ze dat het nu de spuigaten uitloopt en willen ze de sociale druk die ermee gepaard gaat indammen. Daarom testten zij de afgelopen maanden al in Australië, Brazilië, Canada, Ierland, Italië, Japan en Nieuw-Zeeland een platform zonder openbare likes. Het doel? De gebruikers moeten zich voortaan weer gaan concentreren op de inhoud; authentieke foto’s en video’s die in hun feed verschijnen. Het lijkt een nobel streven van het snelstgroeiende sociale medium, maar toch worden er vraagtekens gezet bij deze stap. Want heeft het bedrijf dat met hun duizenden filters al sinds jaar en dag bijdraagt aan de sociale online populariteitsstrijd, geen alternatieve beweegredenen?

Influencers minder aantrekkelijk?

De afgelopen jaren verloor Instagram veel omzet aan influencers, oftewel: hét mond-tot-mondreclamemiddel van de huidige online tijd. Bedrijven betalen deze rolmodellen om via Instagram hun product/dienst in beeld te brengen bij hun volgers. Echter, van deze investeringen ziet Instagram niets terug. Daarom zijn er sceptici die het moreel kompas van Instagram in twijfel trekken. Zij beweren dat het de openbare likes weghaalt om deze influencers minder aantrekkelijk te maken. Minder aantrekkelijk om mee te werken, tenminste. Zij stellen namelijk dat als de openbare likes voor iedereen verdwijnen, het moeilijker wordt voor influencers om hun waarde te tonen. Dit zou organisaties er toe moeten bewegen om minder met deze influencers in zee te gaan, maar meer van hun budget uit te geven aan de advertentiemogelijkheden op Instagram waaraan het platform wél verdient.

Sociaalverantwoorder medium

Hoewel het enigszins gissen blijft naar de echte achterliggende reden, lijkt het er wel op dat het populairste sociale platform van dit moment het ruime sop heeft gekozen richting een sociaalverantwoorder medium. Zo kondigden ze reeds al aan dat het niet meer mogelijk is om via de ‘activiteitenpagina’ te zien welke content andere mensen liken. Ook lanceerden ze Instagramfuncties tegen online pesten. En hoewel het afwachten is of het wereldwijd verbergen van de openbare likes direct consequenties heeft voor influencers. Ligt het wel in de lijn der verwachting dat ook deze groep – die nu nog veel geld, snoepreisjes en luxeproducten binnenharkt via het platform – in de toekomst moet gaan vrezen voor de nieuwe koers.

Kunnen wij meeliften op de nieuwe koers?

Sinds de start in 2010 is het doel van Instagram al om zoveel mogelijk relevante content voor hun platform te genereren. Op basis hiervan wordt hun algoritme constant geoptimaliseerd en kun je dus constateren dat ze zich met deze nieuwe maatregel vooral weer verbinden met hun basiswaarden. Daarnaast is het – na de afgelopen jaren waarin de sociale platformen van Mark Zuckerberg vooral negatief in het nieuws kwamen – geen verkeerde zet om hun sociale verantwoordelijkheid te nemen.

Of de nieuwe Instakoers nou oprecht is of vooral lekker scoort bij de buhne, de vraag die rest is: hoe kunnen wij hierop inspelen? Wij denken dat het weghalen van de like-teller een ontwikkeling is die we als marketeers juist moeten omarmen. De focus ligt namelijk weer meer op de inhoud, kwaliteit boven kwantiteit, en dat is altijd een goede ontwikkeling. Het creëren van authentieke, persoonlijke, inspirerende en bovenal relevante content die gaat zorgen voor interactie wordt dus alleen nog maar belangrijker. Kortom: het hebben van een goed verhaal wint het van berichten waarbij ‘geef een like’ de call to action is.

Sterker nog; omdat wij als makers de likes op onze eigen content nog wel blijven zien, worden deze online hartjes juist belangrijker. De like verliest namelijk niet zijn waarde, hij evolueert. Doordat we straks zeker weten dat likes niets meer met de online ‘pissing contest’ te maken hebben en ze hun sociale bewijskracht verliezen, laten onze volgers met het geven van een hartje pas écht zien dat ze onze content leuk vinden!

Heb je hulp nodig bij kwalitatieve Instagram content? We helpen je graag een handje!

Dit artikel is geschreven door Douwe Anema. Douwe werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!