Pottle: nieuw leven in je oude bottle

Leestijd: 4 minuten

Dat de enorme hoeveelheid afval die de mensheid produceert een probleem is, zal voor niemand meer als een verrassing komen. De oceanen liggen er vol mee, net zoals honderden landschappen, om over de aardbodem nog maar niet eens te spreken. Het was (en is nog steeds) een doorn in het oog voor Jeroen Dijkstra, Remco Krol en Robin Alkema van het bedrijf Pottle, dat “afval” – op een maatschappelijk verantwoorde wijze – nieuw leven inblaast. Maar hoe maak je van je nieuwe bedrijf nu eigenlijk een merk? Daarvoor kwam Klant in Zicht langs.

Het idee voor Pottle ontstond zo’n drie jaar geleden, maar sinds ongeveer een jaar zijn Jeroen, Remco en Robin écht gevestigd en vol aan de slag gegaan. Samen met hun Helden (mensen met een vervelend verleden en/of andere uitdagingen) toveren ze oude, lege glazen flessen om tot allerlei leuke en vooral mooie producten.

Mooi oud is niet lelijk

“Het begon allemaal toen ik Remco een keer een foto stuurde van een prachtige, ge-upcyclede glazen fles. Het was – toen – nog nooit in me opgekomen om een lege fles als iets anders dan afval te zien. Toen Remco me vervolgens allerlei foto’s stuurde van andere mooie fles-producten, begon er een lampje te branden boven m’n hoofd.” Jeroen studeerde op dat moment Sustainable Entrepreneurship, dus duurzaamheid was voor hem altijd al een belangrijke kwestie. “Moeten we hier niet wat mee?”, vroeg hij Remco. Het antwoord was, zoals misschien al te raden valt, een volmondig ‘ja!’

Een goed begin

Zo gezegd, zo gedaan. De twee gingen om tafel en al gauw stond er een bedrijfsplan op papier. “Een half jaar later hadden we een paar prototypes klaar, waar mensen enorm enthousiast op reageerden. Daar werden wij natuurlijk zelf ook weer extra enthousiast van, dus we besloten al snel dat we groter moesten denken”, zegt Jeroen. Toen werd er contact gezocht met hun vriend Robin, eigenaar van de Brownies & Downies in Leeuwarden. “Remco en ik sportten op dat moment al regelmatig met mensen met een handicap. Bij ons ontstond mede daardoor de wil om naast een duurzaam, ook een maatschappelijk aspect toe te voegen aan Pottle. Het betrekken van Robin, met al zijn kennis en ervaring op het gebied van mensen op maatschappelijk verantwoorde wijze inzetten, was voor ons een no-brainer.”

Met z’n drieën staken ze de koppen bij elkaar, deden een hoop onderzoek en schaften de nodige machinerie aan. “Toen konden we in principe van start gaan, maar eigenlijk hadden we nog veel meer nodig, zoals een website, teksten, social media presence et cetera”, gaat Jeroen verder. “Dus ik ben eens gaan kijken in mijn netwerk en al gauw kwam ik uit op Klant in Zicht, omdat ik me herinnerde dat zij hier ‘iets’ mee deden.”

Van bedrijf naar merk

Na een aantal goede gesprekken over Pottle en hun visie, was het voor Skelte van Klant in Zicht duidelijk wat er moest gebeuren: het bedrijf moet een merk worden.

Merkstrateeg Maurice Schut ging langs om twee merksessies te houden. “Een merksessie bestaat eigenlijk uit twee delen”, legt Maurice uit. “Eerst leg ik aan de hand van een presentatie een beetje (zo weinig mogelijk, anders wordt het saai) theorie omtrent merken uit. Het is voor de klant namelijk erg waardevol om inzicht te hebben in zaken als waarom we sterke gevoelens kunnen hebben bij een merk en hoe een sterk merk is opgebouwd uit verschillende onderdelen zoals gedrag, symboliek en communicatie.” “Daarna,” vervolgt hij, “probeer ik zoveel mogelijk informatie over het bedrijf los te krijgen. Dat doe ik door middel van een aantal oefeningen en vragen, aan de hand waarvan we samen onder andere vastleggen wat de merkwaarden zijn en hoe het merk over zou komen als hij of zij een persoon zou zijn die een feestje binnenstapt. Deze informatie werk ik uit in een merkmanifest: een document aan de hand waarvan het bedrijf de communicatievoering kan inrichten, zodat het eenheid uitstraalt, dus zodat het een merk is.” Wanneer het merkmanifest klaar is, is het tijd voor de tweede sessie. In deze sessie presenteert Maurice het manifest en is er ruimte voor feedback.

Over hoe de merksessies Jeroen en zijn kompanen bevallen zijn is hij duidelijk: “dat Maurice de sessie echt ingericht had op ons bedrijf, merkte ik tijdens zijn presentatie heel goed. Ik heb in het verleden wel eens soortgelijke sessies gehad en dat kwam altijd erg rommelig en basaal over. Bij Maurice niet; je merkte duidelijk dat hij zich goed ingelezen had en zijn presentatie, vragen en zijn uitleg echt toegespitst had op Pottle”, aldus Jeroen. “Tijdens de sessie bleef Maurice ook constant de informatie die hij uit ons trok samenvatten en we hadden allemaal zoiets van ‘dit is precies wat we voor ogen hebben’, echt spot-on!”

Wie goed doet, goed ontmoet

Pottle is een bedrijf om in de gaten te houden, want los van het feit dat ze streven naar mooie dingen, hebben ze ook nog eens een hele mooie prijs gewonnen. De Duurzame 30, een wedstrijd georganiseerd door dagbladen van Mediahuis Noord, stimuleert duurzaam ondernemen in de Noordelijke provincies. Uit ruim meer dan 100 bedrijven heeft Pottle een prijs van maar liefst €50.000 gewonnen, dat ze mogen besteden bij de dagbladen die de wedstrijd georganiseerd hebben. Een prachtige opsteker voor dit mooie bedrijf. “De jury gaf in hun oordeel aan dat Pottle een helder en krachtig verhaal had, dat is ook zeker een compliment voor Klant in Zicht”, sluit Jeroen af.

Op naar nóg meer mooi “afval”!

Aan deze opdracht werkten

Maurice Schut

Maurice Schut

Strateeg

Skelte Anema

Skelte Anema

Projectregisseur

Merel Hoekstra

Merel Hoekstra

Communicatie-adviseur / Social media manager

Dit artikel is geschreven door Jeroen Zadora. Jeroen werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!