Het zonnetje in beeld met Soly

Leestijd: 4 minuten

Energie. We kunnen niet zonder. En voor energie geldt hoe groener, hoe beter, en hoe makkelijker te regelen voor de klant, hoe sneller het energienet groen kleurt. Dat is waar Soly om de hoek komt kijken: energie via zonnepanelen, zonder gedoe. En ook een bedrijf als Soly heeft (beeld)materiaal nodig om te laten zien wat ze allemaal doen en hoe ze dat allemaal doen.

Soly levert sinds 2013 zonnepanelen aan de particuliere en zakelijke markt. Natuurlijk zijn er meer bedrijven die dat doen, maar waar het onderscheid mee wordt gemaakt is de snelheid en toegankelijkheid van het proces. Door zonnepanelen te verkopen én verhuren, wordt de pay-off ‘Zonne-energie voor iedereen, het kan’ dan ook eer aan gedaan. Soly opereert ook in België, Zuid-Afrika en vanaf begin 2023 in Duitsland.

Het zonnetje op huis

“We maken het zo makkelijk mogelijk om zonnepanelen aan te schaffen”, zegt Marcel Mousset, visual designer bij Soly. “Dat doen we onder andere door gebruik te maken van een zogenaamde configurator op onze website. De klant vult het energieverbruik en een aantal andere gegevens in en krijgt vervolgens meteen al een voorlopige offerte die antwoord geeft op de vraag wat zonnepanelen hem of haar gaan opleveren en hoeveel er bespaard kan worden.”

“In 2013 was het in de branche nog heel gebruikelijk om fysiek bij mensen langs te gaan voor een adviesgesprek,” vervolgt Marcel, “maar wij voerden deze gesprekken toen al telefonisch en soms zelfs online. Dat scheelt gewoon erg veel tijd. Met name nu, tijdens deze energiecrisis, is elke gespaarde minuut goud waard, want stroom inkopen is simpelweg enorm duur geworden.”

Verse beelden

Marcel is verantwoordelijk voor het ontwerp van alle communicatie-uitingen van Soly, zoals het ontwerp van de website, de app, brochures en hij zet zijn kennis van UX design in voor het gebruiksvriendelijk maken van de gehele klantreis. “Het werd tijd voor een professionaliseringsslag in het beeldmateriaal dat we gebruiken in onze communicatie. We werkten al samen met Klant in Zicht, dus het was een no-brainer om hen ook voor deze klussen in te schakelen”, aldus Marcel.

Bart Lindenhovius, fotograaf binnen het Klant in Zicht netwerk, ging op pad om Soly te voorzien van verse campagnebeelden en portretten van het personeel. “Ik ervaar altijd een goede chemie met de mensen van Soly”, vertelt Bart. “Wanneer je bij Enie.nl binnenkomt, heerst er nooit een saaie sfeer. Er wordt hard gewerkt, maar zeker ook hard gelachen. Wat ook erg fijn is, is dat Enie.nl altijd bezig is met groeien en beter worden, en dat ik echt voel dat ze vertrouwen op mijn expertise.”

2009_LR_Montage_Enie.nl_Klant in Zicht : Bart Lindenhovius_9

Bart gaat verder: “Over het algemeen ga ik altijd een dialoog aan voor het schieten van de foto. Dit doe ik om de beste en meest natuurlijke houding bij het ‘model’ te vinden. De camera is een object tussen de fotograaf en het subject. Door middel van zo’n gesprekje wordt het object kleiner, waardoor het model (subject) zich beter op z’n gemak voelt. Dat zorgt voor een meer natuurlijke uitstraling op de foto’s.”

“De medewerkers van Soly denken heel graag mee met hoe zo’n foto eruit komt te zien. Dus of ze de zonnepanelen wel vasthouden op de juiste manier en of hun veiligheidsharnas bijvoorbeeld wel goed vast zit, zodat het eindresultaat niet alleen een mooi plaatje is, maar ook een zo realistisch mogelijk beeld geeft”, sluit Bart af.

Hoge drones vangen veel beeld

Waar Bart voor dit project vooral op de grond werkt, gaat fotograaf, videograaf en drone-piloot Binne-Louw Katsma juist de lucht in. Marcel: “We wilden ook graag installatie video’s maken zodat een klant kan zien wat er allemaal gebeurt vanaf het moment dat de offerte ondertekend is. Klant in Zicht bracht ons in contact met Binne-Louw.”

“Als ik bij Soly op locatie aankom, word ik altijd netjes ontvangen”, vertelt Binne-Louw. “Na een kennismaking onder het genot van een kop koffie bespreken we eerst wat er precies moet gebeuren. We bespreken de wensen van de klant en ik draag eventueel nog extra opties aan.”

Binne-Louw zorgt ervoor dat hij goed voorbereid de deur uit gaat: “Uiteraard heb ik thuis van tevoren al de vluchtvoorbereiding gedaan,” legt hij uit, “heb ik de omgeving bekeken en heb ik me ingelezen in wat er op locatie wel en niet mag volgens de wet- en regelgeving. Wanneer ik langsga bij een bedrijfspand met meerdere panden er vlak naast, ga ik ook altijd even langs bij de receptie of eigenaar van de andere panden om te melden dat ik ga drone-vliegen voor opnames bij de buren. Als ik opnames maak van een loonbedrijf midden in de weilanden is dat niet van toepassing, maar daar moet ik weer rekening houden met het ontwijken van in mijn drone geïnteresseerde koeien! Elke locatie is anders.”

Zodra alles is afgestemd, zoekt Binne-Louw een veilige plek op voor het opstijgen van de drone. “Dan voer ik de vlucht uit. Soms kijkt de klant mee op m’n scherm en levert dit extra ideeën voor shots op. Na nog een paar vervolgshots land ik de drone weer. Ter plekke lopen we de beelden nog een keer na en bij thuiskomst deel ik ze met de klant.”

Synergie

Marcel concludeert: “We zijn enorm blij met het werk dat de professionals uit het Klant in Zicht netwerk leveren. Ook vind ik de manier waarop we contact met elkaar hebben erg prettig; het is lekker nuchter en alles kan op tafel gelegd worden. Klant in Zicht biedt een goed luisterend oor én goede oplossingen voor onze vraagstukken.”

Klant in Zicht is het daar volledig mee eens. Het is mooi om te zien hoe alle partijen energie krijgen van deze waardevolle samenwerking op het gebied van (drone-)fotografie.

Aan deze opdracht werkten

Bart Lindenhovius

Bart Lindenhovius

Fotograaf

Binne-Louw Katsma

Binne-Louw Katsma

Fotograaf / Videograaf / Drone piloot

Skelte Anema

Skelte Anema

Projectregisseur

Dit artikel is geschreven door Jeroen Zadora. Jeroen werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!