Founded in Friesland: een gezicht geven aan wereldwijde impact

Leestijd: 5 minuten

5,3 miljard; het bedrag in euro’s dat in 2021 geïnvesteerd werd in start- en scale-ups. Wederom een record, en niet zonder reden. In een wereld die beweegt van lineaire naar circulaire economie, fossiele brandstof naar duurzame energie en analoog naar digitaal, zijn deze ondernemingen essentieel. En de ondernemers erachter ook. Founded in Friesland, dat zich bezighoudt met ondersteuning en groei voor talent, start- en scale-ups in de gelijknamige provincie, ziet dit ook. “En daarom wilden we mooie én verschillende innovaties in Friesland een gezicht geven, met gedreven en ambitieuze founders in de hoofdrol”, vertelt Leonie Holwerda (Communicatie, Founded in Friesland).

Innovatie in Friesland

In januari 2020 liet Hydraloop het al zien; met hun winst van de grootste consumentenbeurs ter wereld lieten ze de BMW’s, Samsungs en twintigduizend anderen achter zich op de CES in Las Vegas. Kortom; Friese founders zijn een inspiratiebron, en met dat voor ogen gingen we aan de slag voor Founded in Friesland. Het resultaat (tot nu toe): een mini-documentaire, videoportretten en verdiepende artikelen over Rudy Dijkstra (Acquaint), Sabine Stuiver (Hydraloop), Chris Roorda (Deepgrooves Vinyl Pressing Plant) en de oprichters van Elzinga & Van der Krieke én videoportretten van de finalisten voor Startup van het Jaar 2021 en 2022. Ja, we hebben niet stilgezeten.

Mini-docu met Casper Lemmen (Yobbers), Eva van Leeuwen (YFK & Young Heroes), Arjen Oosting (Van Wijnen) & Marissa de Boer (SusPhos), geproduceerd in november 2020.

Leonie: “Er zijn ook gewoon heel veel ondernemers die je kunt uitlichten in Friesland. Met de impact die ze genereren, de stappen die ze maken en de grote ambities waarmee ze dag in, dag uit, opstaan. De keuze was dus niet zomaar gemaakt. Uiteindelijk gingen we bij de eerste drie founders voor ondernemers die ons konden laten zien hoe het ecosysteem kan bijdragen aan hun ontwikkeling door onder andere mentoring, netwerk en kapitaalpartners terwijl ze vertelden over hun prachtige stappen als ondernemer.”

“En zo kon ik via Founded op bezoek bij creatieve en open minded ondernemers”, vervolgt Ramon, die de mini-docu en portretten produceerde. “Als videomaker heb je daar veel meer aan dan iemand die alleen in hokjes denkt. Sowieso is Founded in Friesland een leuke en jonge organisatie, daar herken ik mezelf in. Dat werkt dan lekker samen.”

Filmen wat jij ziet als je langskomt zonder camera

Ramon: “Voor de mini-docu gaf Founded meteen aan dat ze iets wilden wat niet standaard is. Dus, het ecosysteem laten zien, maar dat wel op een unieke manier waardoor het niet te gemaakt voelt. Daarom kozen we voor een docu-serie; binnenkomen en eigenlijk meteen filmen. Zo kregen we in beeld hoe het voor iedereen zou zijn die zonder camera langskomt. Met flexibel camerawerk, dus niks op stabilizer en met veel zooms. Allemaal om te laten zien dat we echt meelopen en de ondernemer volgen, nog net niet tot het toilet. Hierdoor krijg je als kijker het gevoel dat je echt aanwezig bent, dat maakt het heel persoonlijk.”

“Zelf ben ik ook ondernemer, daarom vond ik het extra leuk om zo’n uniek kijkje achter de schermen te krijgen bij deze startups. Bijvoorbeeld bij Chris Roorda (Deepgrooves), daar komen bij wijze van spreken de grootste artiesten van Nederland ook, en wij mochten gewoon kijken hoe zij platen drukken en in beeld brengen wat hem drijft.”

Videoportret van Chris Roorda (Deepgrooves Vinyl Pressing Plant), geproduceerd in mei 2021.

Verdiepende geschreven portretten

Waar de videoportretten een mooi, snel kijkje in de keuken geven bij de startup-founders, wilden we met verdiepende artikelen het verhaal van de ondernemers nog iets breder belichten. Ik (Douwe Anema) wilde hierbij eigenlijk twee dingen achterhalen; welke impact maken ze en wat zorgt ervoor dat ze blijven gaan, soms wel zeventig tot tachtig uur per week. Met die insteek sprak ik uren met de ondernemers en kon ik uiteindelijk precies opschrijven waarom Dennis Mous de maakindustrie terug wil brengen naar Friesland, Chris Roorda als oud-dj eindelijk eens de artiesten op één zet, Sabine Stuiver met een machine die ontstond in een woning in Blitsaerd nu waterschaarste bestrijdt in Zuid-Afrika en Rudy Dijkstra met unieke technologie juist zorgt dat er geen water meer verspild wordt vanuit onze pijpleidingen.

Maxima-waardige traan en overtroffen verwachtingen

Leonie: “De serie heeft mijn verwachtingen overtroffen, de betrokkenen bij de video’s spraken lovende woorden en we kunnen dit met trots als visitekaartje laten zien; kijk, dit is Founded in Friesland. Ik stond zelf met Ramon op de set, en hoewel het soms vroeg opstaan was voor bijvoorbeeld een hardlopende Casper Lemmen bij de befaamde Achmeatoren of de shots met een opkomende zon in Wommels terwijl Rudy Dijkstra naar Acquaint fietst, was het dit meer dan waard. Oh ja, en dé traan van Sabine Stuiver toen ze het had over de gigantische impact van de prijzenregen tijdens de CES, die was toch wel Maxima-waardig”, sluit Leonie af met een knipoog.

Videoportret van Sabine Stuiver (Hydraloop), geproduceerd in april 2021.

Ramon: “Ik ben ook echt trots op het resultaat. Je hebt als maker ook een handtekening; een manier van werken waar je helemaal vertrouwd mee bent, maar tijdens deze serie moest ik zelf ook weer out-of-the-box denken. Daarom ben ik heel blij met hoe het geworden is. Ik moest best wel even wennen aan deze stijl van filmen hoor, de hele tijd als een gek achter ze aanlopen, zoomen en vragen ‘wat ben je nu aan het doen?’. En de reacties die ik krijg, juist ook omdat de insteek net even anders is, zijn heel positief. Het is vernieuwend, en dat merken de ondernemers ook.”

En ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande woorden. Het was ook vooral heel tof om in de artikelen voort te borduren op de video’s van Ramon. Hierdoor had ik al best wat informatie over de ondernemers die ik interviewde en kon ik makkelijker de diepte ingaan. En dat Chris Roorda, die zijn laatste interview voor hij mij sprak deed met Billboard dat een bereik heeft van zo’n veertig miljoen, dan aangeeft zijn verhaal goed bij je kwijt te kunnen en we lekker de diepte in gingen. Ja, dat is een kroon op ons werk!

Wil je alle geproduceerde video’s zien of meer artikelen lezen? De video’s vind je op ons YouTube kanaal. De artikelen kun je lezen via de website van Founded in Friesland.

Startup van het Jaar 2022 video met Daan van Klinken (Flow), Mark Nicolai (Aeroscan) & Geertje Dam (TAEM.io), geproduceerd in maart 2022.

Aan deze opdracht werkten

Douwe Anema

Douwe Anema

Copywriter

Ramon Hoogerhuis

Ramon Hoogerhuis

Videoproducent

Dit artikel is geschreven door Douwe Anema. Douwe werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!