Een circulaire wereld, begint op DORP

Leestijd: 6 minuten

Na een jaar waarin DORP niet kon doorgaan vanwege de pandemie, stonden 28 studenten en young professionals deze zomer in de startblokken om zeven dagen lang te innoveren, te experimenteren én te pionieren op het gebied van duurzaamheid. Met deze Dorplings uit verschillende disciplines werd op maandag 12 juli het startschot gegeven voor de samenleving van de toekomst. Klant in Zicht verzorgde voor de derde keer op rij alle communicatie voor (potentiële) deelnemers, stakeholders, partners en opdrachtgevers.

Meer dan een festivalonderdeel

Voor de inwoners van Leeuwarden is DORP een bekend fenomeen: dat grote creatieve test-lab op het festival Welcome to the Village. Maar, DORP is veel meer dan alleen een festivalonderdeel. Op DORP wordt de week voorafgaand aan het festival hard gewerkt aan circulaire uitdagingen. De prototypes die daaruit rollen worden vervolgens in de praktijk getest op het festival.

De ‘Dorplings’, zoals de deelnemers worden genoemd, werken in een divers gezelschap aan het duurzame project van hun voorkeur en worden daarin begeleid door experts uit het werkveld en ervaren coaches. Iedereen kan zijn mouwen opstropen en Dorpling worden. Die boodschap werd de focus van de marketingcampagne met als doel: zoveel mogelijk aanmeldingen voor de editie van 2021.

DORP 2021

“DORP was in één woord fantastisch, maar dat is het elk jaar”, zegt projectleider Janneke Stuive – Stelpstra enthousiast. “We starten altijd in januari met het kernteam, ieder met zijn eigen taken. Mijn verantwoordelijkheid is vooral het overzicht behouden en de aansturing.”

Zoe Huitema, communicatie-adviseur binnen het Klant in Zicht netwerk, voelde zich gelijk aangesproken door het project. “De visie van DORP past bij mij. Dan is het altijd leuk om ermee bezig te zijn. Qua communicatiestijl was het ook gemakkelijk om die aansluiting te vinden, omdat het me ligt. De doelgroep is vrij jong en daar past een lekkere straightforward en gezellige toon bij.”

Terwijl de naam DORP heel Nederlands aandoet, was alle communicatie in het Engels. Juist omdat een belangrijk gedeelte van de doelgroep de internationale studenten zijn. De diversiteit van deelnemers valt op. Het is een gezellige mix van verschillende landen, achtergronden, expertises en interesses. Met allemaal de neus dezelfde kant op. Een circulaire economie in 2050 in heel Nederland.

Het werven van nieuwe Dorplings

Het belangrijkste aspect van DORP, zeker dit jaar, was de werving. In de wervingscampagne lag de focus op de universiteitssteden. Niels Olivier van Flowhub is aangehaakt als partner voor de advertenties. “De aanmeldingen kwamen eerst moeilijk op gang. Dat had naar ons idee vooral te maken met corona en de onduidelijkheden. Wat mag wel en wat mag niet?”

In de advertentie-targeting zetten we per stad een andere advertentie in, waarbij in sommige steden meer interesse bleek dan in andere. Daardoor loonde het om de budgetten ‘slimmer’ te verdelen. De eindsprint was volgens Niels duidelijk te zien in de retargeting-campagne. “We trokken potentiële deelnemers die interesse hadden over de streep met een vernieuwde advertentie. Daardoor hebben we de laatste dagen nog extra aanmeldingen gekregen en het doel behaald!”

Als vanouds zijn de Dorplings een mix van MBO, HBO en WO niveau. Dit jaar waren er met name HBO en WO studenten. Volgens Janneke komt dit door de situatie waarin we nu leven. “Uit de praktijk blijkt dat MBO studenten moeilijker aanhaken via de digitale kanalen. Dat gaat veel makkelijker via via, als je mensen live ziet. Dat was nu niet mogelijk. Het was wel mooi om te zien dat de deelnemers overal uit het land vandaan kwamen. Er ontstond een hele leuke groep met verschillende expertises en achtergronden. Elke studentenstad heeft tenslotte zijn eigen relatieve focus als het gaat om opleidingen.”

Zoe is vooral trots op het type deelnemers. “De Dorplings pasten écht bij de doelgroep waar ik dacht voor te schrijven. Waar ik in mijn hoofd naartoe schreef, dat zijn ook de mensen die hebben meegedaan.”

Bij de kick-off eerder dit jaar maakten de deelnemers alvast kennis met elkaar, de opdrachtgevers en de coaches. Aron Weidenaar legde deze eerste ontmoeting vast. De eerste brainstormsessies werden gebruikt om de uitdaging helder te krijgen. Ook bedachten de Dorplings alvast welke materialen ze nodig zouden hebben voor het bouwen van een prototype. De kick-off werd afgesloten met een gezellige borrel.

Het speelveld

De Blokhuispoort was dit jaar hét domein van DORP. Janneke koos met het kernteam voor deze oude gevangenis. “Doordat Welcome to the Village uiteindelijk niet kon doorgaan zaten we dit jaar niet bij De Groene Ster, maar probeerden wel zoveel mogelijk aan het festival-concept vast te houden. Toch is de dynamiek anders, je werkt vooral binnen en je gaat niet ’s avonds samen naar de camping.”

De projecten voor DORP worden aangedragen via opdrachtgevers en partners uit het netwerk. Daar zitten mooie grote namen tussen zoals Gemeente Leeuwarden, Provincie Friesland, Van Wijnen en Arriva. De Dorplings gingen in groepen aan de slag met een duurzaamheidsvraagstuk. Bijvoorbeeld: hoe krijgen we alle bussen vanaf 2030 emissievrij wanneer het elektriciteitsnetwerk niet overal voldoende toereikend is?

DORP in beeld

Fotograaf Bart Lindenhovius legde alle innovatieve ideeën, brainstormsessies en prototypes vast op beeld. “Het was voor mij de eerste keer in twee jaar dat ik weer een event ging fotograferen. Dat voelde in het begin wel gek, zoveel mensen bij elkaar in clubjes en ruimtes. Het ging mij vooral erom de sfeer te vangen van het evenement.”

Om die sfeer te vangen maakte Bart twee soorten foto’s. “Eerst fotografeerde ik een overzicht. Waarbij je de ruimte ziet, wat de deelnemers aan het doen zijn en je de sfeer kunt proeven. Als tweede fotografeerde ik het dialoog: deelnemers die iets doen, luisteren naar elkaar. Waarbij ik inzoom op losse onderdelen uit het overzicht. Dit vulde ik aan met het extra programma van de lezingen, workshops en externe sprekers.”

De diversiteit van de groep zie je volgens Bart ook terug in de beelden. “DORP is een magische mix van mensen uit een écht dorp: de iets-gekke buurman, de dominee en het bakkersvrouwtje. Dat probeer ik ook vast te leggen: de diversiteit in karakters binnen die club.”

Een abrupt einde van DORP 2021

Helaas kwam DORP 2021 abrupt ten einde na dag drie. Vanwege de oplopende corona besmettingen in Nederland is in overleg met betrokken partijen besloten om niet langer door te gaan.

Bart kwam op dag vier aan bij een verlaten DORP. “Het was echt een spookDORP geworden. Alles wat er tot dan toe was bedacht, gebouwd en klaargezet was losgelaten en stond er verloren bij. Je ziet en voelt dat de Dorplings klaar waren voor dag vier maar heel onverwachts gestopt zijn. Alle ingrediënten lagen daar, als een verlaten compositie, een beetje rauw en triest. Dit gevoel heb ik op een apocalyptische manier vastgelegd.”

Gelukkig hebben we de foto’s nog

Veel te vroeg stoppen was vooral balen zegt Janneke. “Het was het meest wijze besluit om te stoppen. Ik kan niet zeggen dat ik enorm boos of verdrietig ben, het is gewoon balen. Heel graag had ik het een week gedaan, maar dat was niet verstandig. Ik ben verantwoordelijk voor deze hele groep. We hebben verstandig besloten en goed gehandeld.”

Dag één tot en met vier hebben naast veel inzichten ook mooie beelden opgeleverd. Van Dorplings die op avontuur werden gestuurd: ga maar kijken of het werkt en wie je nodig hebt, voel je vrij om het te proberen. Maar ook van de verlaten werkbanken op dag vier. Bart werkte in de nabewerking zo min mogelijk met kleurstijlen. “Ik vind dat je in een nieuwsbeeld écht moet laten zien hoe het is geweest en geen sensatiebeeld. Natuurlijk, maar wel fris. En voor iedereen te begrijpen. Geen drama, meer authentiek.”

Op de DORPsagenda

Volgend jaar staan er weer nieuwe projecten op de DORPsagenda. Daarnaast is er de wens om DORP meerdere keren per jaar te organiseren. “We beseffen daarentegen wel waar we vandaan komen,” zegt Janneke. “Welcome to the Village is onze belangrijkste partner in het geheel, omdat we daar de projecten van DORP gelijk in de mini-maatschappij kunnen testen. Maar hoe leuk zou het zijn om met DORP ook bij een ander festival in het najaar te kunnen aansluiten.”

Aan deze opdracht werkten

Zoe Huitema

Zoe Huitema

Communicatie-adviseur / Tekstschrijver

Bart Lindenhovius

Bart Lindenhovius

Fotograaf

Aron Weidenaar

Aron Weidenaar

Fotograaf

Skelte Anema

Skelte Anema

Projectregisseur

Bennie de Jong

Bennie de Jong

Videoproducent

Dit artikel is geschreven door Kathinka Janssen. Kathinka werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!