De veelbelovende WerkParade als ijzersterk merk in Friesland

Leestijd: 4 minuten

Hoe zorg je voor een mogelijke match tussen werkzoekenden en werkgevers? Juist, door middel van een banenevenement. Maar dan anders, dacht Fryslân Werkt! begin 2020. Geen banenmarkt met mannen in pak, banners en eenzijdige communicatie, maar een informele ‘parade’ in festivalsfeer met alleen maar doe-activiteiten. Dit zou allemaal gebeuren op de eerste editie van de WerkParade, het grootste banenfeest van Friesland met 250 werkgevers en 5000 werkzoekenden. Wij verzorgden de communicatie van dit spektakel, tot corona roet in het eten gooide.

Klaar voor de start

Begin januari 2020 benaderde Fryslân Werkt! ons omdat ze tijdens de voorbereidingen van de WerkParade handen te kort kwamen, vertelt projectleider Tamara Huizinga. “Dat was voor ons aanleiding om met spoed op zoek te gaan naar extra ondersteuning in de communicatie. Klant in Zicht heeft veel kennis van social media én een enorm netwerk aan specialisten met elk hun eigen expertise op communicatiegebied. Daarom bleken zij de juiste aanvulling te zijn om onze doelstellingen te realiseren.” En als we voor zoiets moois worden gevraagd, zorgen we er natuurlijk voor dat we direct in de startblokken staan. Oké, en omdat er letterlijk geen tijd te verliezen was. Het evenement moest namelijk al plaatsvinden op 1 april 2020.

Van merksessie naar complete merkidentiteit

Om te weten hoe we namens het merk WerkParade zouden gaan communiceren, moesten we eerst weten wie het merk is. Tijdens een strategische sessie met het team van Fryslân Werkt! gingen Maurice en Skelte op zoek naar de merkidentiteit van WerkParade. Deze vonden we uiteindelijk in een merk met een energiek, sociaal, empathisch, positief en nieuwsgierig karakter. Denk aan de gezellige buurman die zijn buren uitnodigt voor een barbecue, waar uiteindelijk iedereen komt opdagen.

Vervolgens werden de doelstellingen en doelgroepen in kaart gebracht. Om daarna de inzet van online en offline kanalen in kaart te brengen en een passende tone-of-voice te bepalen.

Content, content en nog meer content

Nu we wisten hoe, moesten we nog bepalen wat we gingen communiceren. Want hoe jaag je zo’n enorm evenement aan? Nou, in ieder geval door lekker veel content te maken! We bedachten onder andere een crossmediale campagne waarin aan de WerkParade deelnemende werkgevers zichzelf presenteerden. Esther Wetting interviewde hiervoor onder andere medewerkers van Talant, Smeding Groenten en Fruit, Barrevoets en VodafoneZiggo. Terwijl Wieger Stienstra en Kevin Brouwer hen bezochten voor ondersteunend foto- en videomateriaal. De werkgevers stelden zich voor, vertelden over hun unieke WerkParade-activiteit en over de werksfeer binnen hun bedrijf. Allemaal belangrijke elementen voor een werkzoekende op zoek naar een juiste carrièrekeuze. Werkgevers en werkzoekenden kwamen deze campagne onder andere tegen op diverse social media kanalen, websites en de Friese dag- en weekbladen.

Daarnaast maakten we tal van flyers, advertorials, social media afbeeldingen en nog veel meer relevante foto’s en enthousiasmerende video’s. Voor de verspreiding hiervan zetten we niet alleen de kanalen van WerkParade in, maar ook de kanalen van alle Friese gemeenten en UWV.

Op pad met Emiel van de Hûnekop

Om de werkzoekenden alvast een voorproefje te geven van de WerkParade zochten we een ambassadeur die de opgestelde merkpersoonlijkheid belichaamde. Iemand die op een humoristische manier het unieke karakter van de WerkParade uitdraagt en mogelijke deelnemers enthousiasmeert. We kamen uit bij Emiel Stoffers, de leadzanger van de Friese cultband Hûnekop, tevens bekend van Omrop Fryslân.

Emiel Stoffers krijgt een baristacursus van Bente bij Barrevoets (links) en zet een kozijn in elkaar bij Technopark (rechts)

Samen met videoproducent Bennie de Jong maakten we een campagne waarin Emiel alvast een aantal activiteiten van de WerkParade uitprobeert. Zo reed Emiel bij Arriva op de bus, zette hij een kozijn in elkaar bij Technopark, kreeg hij een beauty-cursus bij de Friese ROC’s en volgde hij een barista-cursus bij Barrevoets. Helaas ligt deze videocampagne en heel veel andere content nog steeds op de plank…

Corona maakte een eind aan WerkParade

Met een heel team van contentspecialisten hebben we ruim tweeënhalve maand keihard samengewerkt om een knaller van een WerkParade-campagne neer te zetten. En met trots kunnen we zeggen dat dit is gelukt! We waren namelijk hard op weg naar de 5.000 werkzoekenden en 250 standhouders met een unieke doe-activiteit.

Maar nét voordat we Friesland zouden vol plakken met posters en we alle bushokjes een ware WerkParade-huisstijl zouden geven, kwam corona om de hoek kijken. Heel Nederland kreeg tijdens de persconferentie op 12 maart te horen dat bijeenkomsten met meer dan 100 personen werden verboden. En daar zat de WerkParade ver boven. Toen is het heel snel gegaan en moesten we voordat we het wisten het evenement annuleren. Razendsnel moesten we switchen van de lopende campagnes naar persberichten en social media statements.

Van fysieke WerkParade naar Online Banenmarkt

Ondanks deze grote domper, zijn we wel enorm blij met de samenwerking met Fryslân Werkt!. En vice versa, gelukkig. “Er is in korte tijd enorm veel werk verzet en met Skelte hadden we korte lijnen. Hij gaf ons eerlijk advies en levert hoogwaardige producten. Ik zou Skelte en zijn team daarom zeker aanbevelen aan anderen”, aldus Tamara.

En hard work pays off, want we werken nog steeds nauw samen met Fryslân Werkt! We werken op dit moment onder de noemer ‘Roelof Werkt!’ aan een reportageserie over korte opleidingstrajecten voor werkzoekenden. 

Daarnaast verzorgen wij de communicatie voor Online Banenmarkt Friesland! Dit is een alternatief voor de fysieke WerkParade en alle andere banenmarkten die vanwege de coronamaatregelen niet doorgaan. Het fijne van deze online editie is dat we ook op afstand werkzoekenden en werkgevers in contact kunnen brengen. De Online Banenmarkt Friesland vindt één keer in de twee maanden plaats in de LinkedIn-groep ‘Online Banenmarkt Friesland’. Werkzoekenden, werkgevers, intermediairs en werkcoaches kunnen hier vacatures, cv’s, persoonlijke pitches en andere actuele bijdragen delen. 

Aan deze opdracht werkten

Esther Wetting

Esther Wetting

Tekstschrijver

Maurice Schut

Maurice Schut

Strateeg

Bennie de Jong

Bennie de Jong

Videoproducent

Wieger Stienstra

Wieger Stienstra

Fotograaf

Skelte Anema

Skelte Anema

Projectregisseur

Dit artikel is geschreven door Esther Wetting. Esther werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!