De Uitkijkers: strategie en campagnes voor de toekomst

23mrt
Leestijd: 3 minuten

Ze zijn vooruitziend, vooruitstrevend en altijd bezig met de toekomst van onze leefomgeving en milieu: visionairen. Grote kans dat je bij deze omschrijving denkt aan de Elon Musks of Steve Jobs’ van deze wereld, maar kijk eens om je heen. Want wie zijn eigenlijk de lokale vooruitzienden, de visionairen van Noord-Nederland? Dat zijn Uitkijkers. Mensen die voelen dat een houdbare en duurzame toekomst noodzakelijk is, maar zien dat dit gepaard gaat met uitdagingen. Mensen uit elke laag van de samenleving die de krachten willen bundelen vanuit kennis in plaats van belangen. Voor hen is er een platform voor toekomstperspectieven. Een plek die verbindt en inspireert. Enthousiasmeert, maar ook prikkelt. Waar we samenkomen voor de toekomst en waar iederéén zich een Uitkijker kan voelen. Voor dit Uitkijkers-platform zorgden wij voor een nieuwe merkstrategie en wervingscampagnes via social media.

Een nieuw merk: van Panorama 2028 naar De Uitkijkers

“Het platform De Uitkijkers is gegroeid vanuit meerdere dialoogprogramma’s in Friesland”, aldus Judith Baarsma, programmamaker van De Uitkijkers. “Tijdens Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 was Places of Hope de plek waar mensen met elkaar in dialoog gingen over wonen en werken in de toekomst. In het najaar 2019 zijn de Panorama 2028 bijeenkomsten voor toekomstperspectieven gestart. Daarna werd het tijd voor een naam en huisstijl waarmee we echt de toekomst in konden gaan.”

Vanuit dit startpunt zijn Maurice en Skelte samen met Judith gaan werken aan de merkstrategie van De Uitkijkers. Maurice: “Het is altijd mooi om samen te werken met een organisatie die de wereld een beetje beter wil maken. Judith had duidelijk voor ogen wat De Uitkijkers voor merk moest worden. Aan ons de taak om dat in een merkmanifest vast te leggen, door te prikkelen, te peilen en verschillende invalshoeken te proberen. In een sessie komen we altijd dichterbij de kern. Je voelt dan bijna letterlijk dat het soms in elkaar ‘klikt’: “Ja, dat is ‘m.” Het werd ons al snel duidelijk dat De Uitkijkers een ‘verbinder’ was. Een verbinder voor mensen uit verschillende lagen van de samenleving. Deze doelgroepen hebben allemaal een andere kijk op thema’s als brede welvaart, water en circulariteit, en dat mag ook. Want juist die andere blik heeft De Uitkijkers nodig. Zo ontstaat een open dialoog. Vanuit kennis en een gemeenschappelijke toekomst, niet vanuit eigen belang. De uitdaging lag in een toegankelijk merk voor deze verschillende doelgroepen. De valkuil waar je dan in kunt stappen is dat je ‘saai of te algemeen’ gaat communiceren, of juist ‘elitair en onbegrijpelijk’. Door de kern van het merk vast te leggen in een merksessie voorkomen we dat, en kunnen we vanuit daar content gaan maken.”

We hadden nauw contact met BW H Ontwerpers, zij deden de visuele branding van het merk.

Social-mediacampagnes om de Uitkijkers naar het nieuwe platform te krijgen

Het doel van De Uitkijkers is open gesprekken, vanuit kennis en individu in plaats van belangen. Maar hoe zorg je nou dat de mensen die samen willen werken aan onze toekomst, terwijl ze hun functietitels buiten de deur houden, naar dit nieuwe platform komen? Door mensen aan te spreken op hun gevoel, hun intrinsieke motivatie. Door echte Uitkijkers te werven via social mediacampagnes voor evenementen omtrent maatschappelijke thema’s als brede welvaart, circulariteit en watermanagement. Skelte en Douwe vertaalden daarom het nieuwe merkmanifest door in een strakke social-strategie. In de vorm van Facebook- en LinkedIn-evenementen, een consistente contentstroom vanuit sterke contentpijlers en persoonlijke verhalen van Uitkijkers uit de regio. En met resultaat: “Door het meedenken, de korte lijnen en het snelle schakelen zet Klant in Zicht abstracte thema’s goed om naar frisse en toegankelijke berichten. Dit zorgt niet alleen voor een prettige samenwerking, maar ook tot direct merkbare resultaten. Dat blijkt wel uit het bereik en de aanmeldingen voor onze evenementen”, aldus Judith Baarsma.

Klaar om vooruit te kijken!

Judith Baarsma: “We hebben Klant in Zicht al meerdere malen aanbevolen!” Dat is een kroon op onze samenwerking natuurlijk. Zeker omdat samenwerken met De Uitkijkers niet alleen draait om een mooie opdracht, maar ook maatschappelijke betrokkenheid bij thema’s als betekeniseconomie, regionale verschillen en klimaatopgave. Dan krijgt het uitvoeren van A tot Z, strategie tot social media content, nog net iets meer glans. En kijken we uit naar het volgende project met De Uitkijkers!

Aan deze campagne werkten de volgende communicatiespecialisten samen:

  • Skelte Anema
  • Maurice Schut
  • Douwe Anema