4 jaar Founded in Friesland van concept tot cover

Leestijd: 5 minuten

“I love it when a plan comes together”, is misschien wel de bekendste uitspraak uit de jaren tachtig. De woorden van A-Team’s Colonel John “Hannibal” Smith zijn vandaag de dag nog even actueel. Al helemaal als dat plan symbool staat voor een jubileum-magazine op 64 pagina’s duurzaam papier en het A-Team van dienst bestaat uit een projectleider, strateeg, designer, fotograaf, copywriter en drukker.

Founded in Friesland is er sinds 2019 voor startups en scale-ups in Friesland. Ze bieden support van start tot groei. Met hoogwaardige startup-programma’s voorzien ze in kennis, inspiratie en verbinding met de juiste partners. Zo bouwen ze samen met ondernemend talent aan een duurzame toekomst.

Het voorwoord

“Founded in Friesland bestaat 4 jaar; dit was voor ons reden om de impact die we samen met partners, ondernemend talent, startups en scale-ups maken te bundelen op een unieke wijze. We wilden de verhalen van het Friese startup-ecosysteem letterlijk tastbaar maken, op duurzaam papier en met een verfrissend concept, fotografie en design”, licht Leonie Holwerda van Founded in Friesland toe.

En of dat gelukt is? “Het magazine voelt als een kroon op de missie die we najagen: Friesland doorontwikkelen met gave, innovatieve bedrijven én op de kaart zetten als startup-hub. Daarin is het belangrijk om het verhaal van het Friese start- en scale-up-ecosysteem te vertellen, zodat de impact die we met z’n allen maken zichtbaarder wordt. Uiteindelijk was het geweldig om het magazine spread voor spread te zien samenkomen als een puzzel van duizenden stukjes. Waarbij deze manier van samenwerken, met verschillende Klant in Zicht-specialisten, ervoor zorgde dat we iedereen optimaal inzetten en we konden brainstormen met alle creatieve geesten bij elkaar.”

Magazine Launch Founded in Friesland Klant in Zicht Bart Lindenhovius
Het magazine-team v.l.n.r. Siska Weidenaar (Founded in Friesland), Skelte Anema, Erikjan Koopmans, Maurice Schut, Leonie Holwerda (Founded in Friesland), Niels Lunter, Roald de Jong (Chemistry Printshop) en Douwe Anema (Foto: Klant in Zicht / Bart Lindenhovius)

De inhoud

Het maken van een magazine is als een estafette; het stokje wordt onderling constant doorgegeven tussen verschillende disciplines (al zijn ze af en toe ook met zijn allen aan het rennen). Wie in ieder geval vanaf de start begint met sprinten is de strateeg. “De rol van een strateeg is voornamelijk het bewaken van het merk”, licht Maurice Schut toe.

“Voor Founded in Friesland heb ik samen met het team een merkmanifest ontwikkeld waarin staat ‘wie we zijn, waar we voor staan en waar we voor gaan’, kortom ‘de kern van het merk’. Het is mijn taak als strateeg om te bewaken dat die kern doorklinkt in de artikelen, de thema’s en de rubrieken van het magazine. Zo zorgen we dat je als lezer de ‘stem’ van Founded in Friesland ontdekt en ziet. Dus het gevoel krijgt van: ‘He, dat is echt Founded’, wanneer je het magazine opent.”

De cover

Waar je normaal misschien een magazine doorbladert aan de hand van een inhoudsopgave en bijbehorende paginanummers, was het concept hier net even anders. Mede door het creatieve meedenken van drukker Chemistry Printshop. De ontdekkingstocht van dit magazine gaat namelijk op een manier die naadloos aansluit bij onze visie op het Friese startup-ecosysteem; je stuit op inspirerende en leerzame onderwerpen en kunt elke keer opnieuw jouw route (door het magazine) bepalen. Hoe? We voegden bovenaan de pagina’s twee labels toe; één die ingaat op de fase in de ‘startup journey’ en één die ingaat op het karakter van de geïnterviewde. “Het is de kunst om dit zo te verpakken dat het fijn leesbaar is en nieuwsgierig maakt”, vertelt Niels Lunter, die als designer het magazine ontwierp.

“In principe is het belangrijkste van het magazine de inhoud; de tekst. Maar het design is waarschijnlijk de eerste reden waarom je gaat lezen, dat moet dus intrigeren. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de huisstijl aangevuld met extra kleuren en nieuwe lettertypen om meer creativiteit en afwisseling te geven. Vervolgens heb ik vanuit een minimalistische basis-spread een opmaak gemaakt en uitgebreid naar een volwaardig design. Hierin is elke spread een klein opzichzelfstaand kunstwerk geworden, waardoor ik trots ben op het hele magazine maar in het bijzonder op de middenpagina. Hier delen personen uit het startup-ecosysteem hun ‘why’, van het bekende Why-How-What model van Simon Sinek. Waarbij je in de vormgeving een verwijzing ziet naar het patroon dat je ook op de cover ziet.”

Het verhaal

Van Prins Constantijn tot Sabine Stuiver, van ondernemende student tot founder die al daadwerkelijk wereldwijd het verschil maakt en van Heerenveen tot Jakarta. Ja, het magazine staat vol bijzondere verhalen, kan ik (Douwe Anema) beamen. Uiteindelijk heb ik als copywriter dertien startup-ondernemers, drie programmamanagers, een internationale medewerker uit Indonesië en een pionierende prins gesproken. Stuk voor stuk bijzondere verhalen die laten zien hoe belangrijk, maar ook hoe uiteenlopend de startup-wereld is. Voor mij een unieke kans om bijvoorbeeld met de oprichter van Hydraloop, winnaar van de CES (grootste consumentenbeurs ter wereld), te praten.

Maar ook het gesprek met Monica Putri Gundar blijft me bij omdat het laat zien wat het startup-ecosysteem kan doen voor een individu. Ze kwam als internationale student uit Azië naar Leeuwarden, werd verliefd op de startup-wereld, belandde via Founded bij startup Flow Your Money en droomt er nu van om later startende ondernemers te coachen. Als titel boven haar verhaal zette ik ‘From Jakarta with love’. Wel passend, dacht ik.

De fotoreportage

Bepakt en tot hun middel in de Waddenzee; op een opzichtersstoel bij een zwembad en in een 3D-geprinte sloep: naast de inhoud en het design wilden we de lezer van het magazine ook prikkelen met conceptfotografie. “Ik heb me eerst ingelezen in de verschillende bedrijven om een conceptbeeld te bedenken, sommigen wat uitgebreider en sommigen wat directer”, licht Erikjan Koopmans toe. “Dat leverde foto’s met af en toe nogal wat technische uitdaging op. Zoals bij SeaQurrent, Hydraloop en de coverfoto. Maar als het dan uiteindelijk lukt, is dat te gek! Wat ik ook erg leuk vond was dat de jongens van HULO met pak en al het zwembad ingingen. De foto is uiteindelijk niet gebruikt voor het magazine maar het geeft wel aan dat ze bereid waren mee te gaan in de creativiteit.”

Het nawoord

Leonie, van Founded in Friesland: “Ik ben apetrots op het resultaat. Trots op het feit dat het magazine verrast, vertelt en in beweging brengt. Van dit magazine krijgt elke lezer zin om te ondernemen. Dat was alleen mogelijk door de juiste combinatie van alle specialismen bij elkaar; van strategie en creatief concept tot artikelen die je meenemen naar de dag dat het interview plaatsvond.”

Wil je de verhalen uit het magazine teruglezen? Je vindt ze op de website van Founded in Friesland.

Aan deze opdracht werkten

Erikjan Koopmans

Erikjan Koopmans

Fotograaf

Niels Lunter

Niels Lunter

Vormgever

Douwe Anema

Douwe Anema

Copywriter

Maurice Schut

Maurice Schut

Strateeg

Dit artikel is geschreven door Douwe Anema. Douwe werkt als zelfstandig communicatiespecialist vanuit het Klant in Zicht netwerk. Bij Klant in Zicht geloven we niet in one-size-fits-all oplossingen. Daarom koppelen wij aan iedere communicatie-uitdaging de best passende expert. Ben je benieuwd wie het antwoord is op jouw communicatievraag? Neem dan nu vrijblijvend contact op!