Anno 2019 is het verschil tussen Facebook en LinkedIn bij iedereen wel bekend. Dat is maar goed ook, want hoe beter je LinkedIn begrijpt – hoe meer je eruit kunt halen!
LinkedIn ontwikkelt zich à la Max Verstappen met een rotgang tot hét zakelijke netwerk. Waar het Nederlands voetbalelftal de afgelopen jaren niet mee deed om de prijzen, staan we qua LinkedIn-gebruik toch maar mooi bovenaan! Met een aanwezigheid van 74,5% van de Nederlandse beroepsbevolking op dit sociale platform maken we verre weg het meeste gebruik van LinkedIn in Europa.
Waarom is dit (gratis) medium nou zo succesvol in Nederland? Allereerst omdat het veel meer is geworden dan alleen een online CV. Het is echt dé plaats geworden om in contact te komen met elkaar. Je bouwt je netwerk op en deelt, en misschien nog wel belangrijker je vergaart, heel veel relevante kennis. Anderen helpen en geholpen worden staat centraal. Anders dan het soms met kattenfilmpjes gevulde Facebook, is dit medium vooral gericht op het maken van zakelijke connecties. Echter, is uiteraard een persoonlijke aanpak nog steeds gewenst. Toch zijn er wel verschillen tussen je persoonlijke LinkedIn-profiel en je bedrijfspagina.
Ook al voelt het soms alsof jij je bedrijf bent, er blijft (mits je niet zoals Kim Holland van je eigen lichaam je bedrijf hebt gemaakt) een verschil tussen een persoon van vlees en bloed en een bedrijf. Zo is het ook met je persoonlijke LinkedIn-profiel en je bedrijfspagina. Een persoonlijke connectie op LinkedIn is geïnteresseerd in jou (kom op, wie is dat nou niet?) en natuurlijk jouw netwerk. Een wezenlijk verschil met je bedrijfspagina, die volgen mensen namelijk omdat ze geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Bij sommige ondernemers leeft het idee dat een bedrijfspagina op LinkedIn alleen voor grote bedrijven is, maar integendeel. Naast dat het voor ieder bedrijf goed is voor de SEO, kan ieder bedrijf zich met een bedrijfsprofiel veel beter profileren op LinkedIn. Daarnaast kun je met je bedrijfspagina adverteren, relevante statistieken bijhouden en jezelf plus je werknemers koppelen aan je bedrijf. Maar waar moet je nou op letten bij je bedrijfspagina? Wij geven een aantal tips!
Twijfel je of je al een bedrijfspagina hebt op LinkedIn? Dit controleer je door via je persoonlijke profiel naar je werkervaring te gaan. Klik vervolgens op de naam van je bedrijf en je weet het. Kom je bij de LinkedIn zoekresultaten terecht? Dan heb je nog geen bedrijfspagina. Je maakt er eentje aan door rechtsboven in het menu op ‘Werk’ te klikken en vervolgens logischerwijs ‘Bedrijfspagina aanmaken’ te selecteren. Kom je niet in de zoekresultaten terecht? Gefeliciteerd, je hebt je bedrijfspagina gevonden!
Kies een goede profielafbeelding. Bijvoorbeeld je logo, dit zal namelijk op veel plaatsen verschijnen (bovenaan je pagina, bij updates/reacties, op het profiel van werknemers en bij zoekresultaten). Kies daarnaast ook een goede banner, beide uiteraard in lijn met je huisstijl.
Deel projecten, vakkennis en bedrijfsupdates. Activeer je medewerkers/collega’s om de content te ‘vind-ik-interessanten’ en te delen en bovenal; zorg ervoor dat zij ook enthousiast worden! Zo zullen zij ook met relevante content-suggesties komen.
Dit is net als op je website het ‘over ons’ stuk, een van de eerste dingen waar een profielbezoeker naar kijkt. Zorg dat het actueel is, benoem je diensten, gebruik relevante zoekwoorden en eindig uiteraard met een call-to-action.
Heh? Dit artikel ging toch over de bedrijfspagina? Ja, maar daar komen mensen ook terecht via je persoonlijke LinkedIn-profiel! Verstuur dus na iedere afspraak een connectieverzoek. Zo groeit niet alleen je persoonlijke netwerk, maar zal ook het aantal relevante volgers van je bedrijfspagina groeien.
Collega’s, werknemers en andere mensen in de branche; moedig ze aan om je pagina te gaan volgen. Een goed startpunt om je eerste volgers mee binnen te halen en je eerste updates te promoten!
Hulp nodig bij het zakelijk inzetten van LinkedIn, wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier!